En toen kwam het virus

Een krantenkop luidt: “Hoe werkt dat nou eigenlijk, basisonderwijs krijgen in coronatijd?” Het gaat over de verschillen. Kinderen die thuis een laptop hebben en anderen juist niet. Wie een tablet heeft kan weer niet uit de voeten met de video-onlineles, omdat het internet op de een of andere manier niet meewerkt. Zo is er steeds een oorzaak, waardoor de start met thuiswerken, thuisonderwijs krijgen, langzaam op gang komt. Slechts met hulp van anderen en met technische noodgrepen lukt het vaak. Behalve als je ver buiten de bebouwde kom woont. Daar is het internet (nog) te slecht voor het volgen van videolessen.
Maar in dorp of stad gaat het ook niet altijd soepel. Want niet alleen de basisschool geeft thuislessen, ook het voortgezet onderwijs lest online. En dan hebben we vaak ook nog de thuiswerkende vader en/of moeder. En allemaal willen ze graag goed contact met het onderwerp van de bezigheid: een film kijken, een videoinstructie krijgen, overleg plegen met collega’s, een groot werkstuk naar je toehalen, zoeken op het www, chatten met je grootouders, what ever.
Dat is lastig. Net als voor de kassa’s in een supermarkt. Als je met enkele klanten bent, hoef je niet lang op elkaar te wachten, tenzij door hamstergedrag de boodschappenkar wel heel erg vol is. Dan moet je wat meer geduld hebben. Dit kun je oplossen door meer kassa’s in bedrijf te brengen. Maar dat kan niet eindeloos, immers ruimte, personeel en kosten spelen daarbij een rol. Toch zou een kassa apart voor iedere klant het snelste werken…. En dát is nu de oplossing voor internet. Iedereen een eigen kassa. Steeds als je wilt afrekenen is die voor je beschikbaar. En afhankelijk van wat je wilt en kunt betalen, kan zo’n kassa ook voor een supersnelle doorstroming en afrekening zorgen.

Eerst was er een internetverbinding tot stand te brengen via de telefoon. Met een inbelprogramma klonk dan eerst met een hoge fluittoon de inbeltijd, alvorens er contact gemaakt kon worden. Ja, het wachten voor die kassa was niet snel en zeker bij de maatstaf van nu, zeer irritant en uit de tijd. Het telefoonmodem bracht daarin verbetering. Het contact maken ging wat sneller en ook het laden van programma’s werd mogelijk. Maar als iedereen tegelijk bezig was, kreeg je nauwelijks de kans een kassa te passeren. Slechts met veel geduld. Er werden technieken ontwikkeld, om meer klanten tegelijk te bedienen via de telefoonlijn. Het werd al beter. Maar gehamsterde volle karren, een synoniem voor grotere programma’s of bestanden, kregen nog steeds weinig kansen.
Een aparte kabeltechniek werd ontwikkeld. Naast de telefoon, kwam TV en internet de huizen binnen met een coaxkabel. De snelheid nam toe en de klachten werden aanzienlijk minder. Alleen in spitsuren van gebruik moest de kabel merkbaar gedeeld worden met vele anderen, waardoor bij sommigen een traagheid op het internet waar te nemen was. Maarrrrr….

Toen kwam het virus. En toen wilde iedereen tegelijk op het internet. Alle instructies, alle berichten, alle beelden, al het werkcontact, de beeldcontacten met Pake en Beppe, gaat via internet en GSM. En toen werd het duidelijk dat het aantal kassa’s (dus de coaxkabel) niet toereikend was. Nu soms niet en als dit het nieuwe werkethos wordt, straks al helemaal niet. De enige oplossing is een kassa voor jezelf. Technisch gesproken: een glasvezel aansluiting. Met glasvezel werk je onafhankelijk van andere gebruikers met een constante bandbreedte. En glasvezel is op de toekomst voorbereid. Snelheden die technisch haalbaar zijn, zijn nu nog bij lange na niet nodig om met alle huisgenoten toch ongestoord tegelijk het internet op te kunnen.

Binnen Ooststellingwerf wordt het buitengebied ontsloten met glasvezel van Kabelnoord. In de meeste dorpen is voor het grootste deel via coaxkabel verbinding te maken met de wereld. Maar dat moet men dus delen met andere gebruikers.
DFMopGlas staat voor de coöperatie De Fryske Mienskip. Zij zorgt dat die overstap van coax naar glasvezel mogelijk wordt. In Ooststellingwerf speelt dat nu. Net nu een virus ons de ogen opent en de noodzaak van een breed toegankelijk snel netwerk laat zien, doet zich de mogelijkheid voor om die overstap te maken. Cruijff zei het al: “elk nadeel heb z’n voordeel”. Wat een gelukkig toeval.
Pak deze kans, want het is echt nu – of – nooit !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *